2010 m. vasario 4 d., ketvirtadienis

Pirmoji nuodėmė

   

Krikščionys kalbėdami apie savo dievą, būtinai pabrėžia, koks teisingas, mylintis ir gailestingas jis yra. Pažiūrėkime, ką apie meilę pirmiesiems žmonėms rašo biblija.

Draudimas

Pr 2
8 VIEŠPATS Dievas užveisė sodą Edene, rytuose, ir ten įkurdino žmogų, kurį buvo padaręs.
9 Iš žemės VIEŠPATS Dievas išaugino įvairių medžių, gražių akims ir gerų maistui, su gyvybės medžiu sodo viduryje ir gero bei pikto pažinimo medžiu.
-----
15 VIEŠPATS Dievas paėmė žmogų ir apgyvendino jį Edeno sode, kad jį dirbtų ir juo rūpintųsi.
16 Ir įsakė žmogui VIEŠPATS Dievas, tardamas: „Nuo visų sodo medžių tau leista valgyti,
17 bet nuo gero bei pikto pažinimo medžio tau neleista valgyti, nes kai tik nuo jo užvalgysi, turėsi mirti“.
Nuodėmė

Pr 3
1 O žaltys buvo suktesnis už visus kitus laukinius gyvulius, kuriuos VIEŠPATS Dievas buvo padaręs. Jis paklausė moterį: „Ar tikrai Dievas sakė: 'Nevalgykite nuo jokio medžio sode!'?“
2 Moteris atsakė žalčiui: „Vaisius sodo medžių mes galime valgyti.
3 Tik apie vaisių medžio sodo viduryje Dievas sakė: Jūs nuo jo nevalgysite nei jo liesite, kad nemirtumėte!'“
4 Bet žaltys tarė moteriai: „Jūs tikrai nemirsite!
5 Ne! Dievas gerai žino, kad atsivers jums akys, kai tik jo užvalgysite, ir jūs būsite kaip Dievas, kuris žino, kas gera ir kas pikta“.
6 Kai moteris pamatė, kad tas medis buvo geras maistui, kad jis buvo žavus akims ir kad tas medis žadėjo duoti išminties, ji skynėsi jo vaisiaus ir valgė, davė jo ir savo vyrui, buvusiam su ja, ir jis valgė.
7 Tuomet abiejų akys atsivėrė ir jiedu suprato esą nuogi. Jie susiuvo figmedžio lapus ir pasidarė sau juosmens aprišalus.
Bausmė

Mikelandželas. Išvarymas iš rojaus.

Pr 3
14 VIEŠPATS Dievas tarė žalčiui: „Kadangi tu taip padarei, esi prakeiktas tarp visų gyvulių ir tarp visų žvėrių. Ant pilvo šliaužiosi ir dulkes ėsi visas savo gyvenimo dienas.
15 Aš sukelsiu priešiškumą tarp tavęs ir moters, tarp tavo palikuonių ir jos palikuonių; jis kirs tau per galvą,o tu kirsi jam į kulną“.
16 O moteriai jis tarė: „Aš padauginsiu tavo skausmus ir nėštumą, – skausme gimdysi vaikus, – bet aistringai geisi savo vyro, ir jis bus tavo galva“.
17 O žmogui jis tarė: „Kadangi tu paklausei savo žmonos balso ir valgei nuo medžio, apie kurį buvau tau įsakęs: 'Nuo jo nevalgysi!' – tebūna už tai pasmerkta žemė, – triūsu maitinsies iš jos visas savo gyvenimo dienas.
18 Erškėčius ir usnis tau ji želdins, maitinsies laukų augalais.
19 Savo veido prakaitu valgysi duoną, kol sugrįši žemėn, nes iš jos buvai paimtas. Juk tu dulkė esi ir į dulkę sugrįši!“
20 Žmogus pavadino savo žmoną Eva, nes ji buvo visų gyvųjų motina.
21 VIEŠPATS Dievas padarė drabužius iš kailių žmogui bei jo žmonai ir juos aprengė.
22 Tuomet VIEŠPATS Dievas tarė: „Tik pažiūrėk! Žmogus tapo kaip vienas iš mūsų, žinantis gera ir pikta. Kad tik jis kartais netiestų savo rankos, nepasiimtų ir nuo gyvybės medžio, valgytų ir gyventų amžinai!..“
23 Todėl VIEŠPATS Dievas išsiuntė jį iš Edeno sodo dirbti žemės, iš kurios jis buvo paimtas
24 Išvaręs žmogų, jis pastatė į rytus nuo Edeno sodo kerubus ir liepsna švytruojantį kalaviją – kelio prie gyvybės medžio saugoti.

Klausimai

Kodėl dievas neleido pažinti žmonėms gėrio ir blogio?

Kodėl nežinantiems, kas yra gera ir bloga, panosėje pasodino uždraustą medį?

Kodėl nubaudė, jei prieš suvalgydami vaisių žmonės buvo paprasčiausiai nepakaltinami?

Kas kaltas, kad dievo kūrinys veikė ne taip, kaip dievas norėjo?

Ar tikrai dievas nežinojo, kad žmonės nusidės?

Ar ne per žiauri bausmė už nežinojimą?

Ar Pr 3, 22 nėra tikroji priežastis, kodėl buvo išvyti žmonės iš rojaus?

3 komentarai:

  1. Logiški klausimai kurie tikrai gali kilti skaitant pasakojimą apie pirmąją nuodėmę.
    Norint gerai suprasti šią ištrauką reikia žinoti kas buvo tas “gerio ir blogio pažinimo medis”. Nors yra įvairių sudėtingų teorijų, tačiau atsakymas labai paprastas, šis medis vaizdavo išimtinę Dievo teisę nustatyti, kas yra gera ir kas bloga. Tad nenuostabu, jog imti to medžio vaisių buvo nusikaltimas. Kas nustato gėrio ir blogio normas, tas valdo. Pamindami šį Dievo nustatymą tiek Adomas tiek Ieva parodė, jog nori SĄMONINGAI nepaklusti savo Kūrėjui ir būti nepriklausomi nuo jo. Panašiai gyvenime, tėvai nustato normas ir taisykles vaikams, o ne atvirkščiai.
    Kodėl rojuje buvo šis medis?
    Visi mąstantys Dievo kūriniai turi dovaną – laisvą valią. Gyvybė, o ypač amžina (kokia ir buvo žadama Adomui, Ievai ir jų vaikams), yra taip pat Dievo dovana. Todėl Kūrėjo turėjo teisė leisti žmonėms parodyti, jog jam paklūsta, būtent, uždrausdamas valgyti vaisius medžio ir taip parodyti paklusnumą Kūrėjo nustatytom normoms jo visavaldystei. Vėlgi, gyvenime pasitikėjimas žmogumi ateina palaipsniui, niekas nedovanotų brangaus paveldo ar kokių turtų visai nepažįstamam žmogui. Nors Adomas ir Ieva buvo tobuli, jie turėjo įrodyti, jog paklūsta Kūrėjui ir tuomet jie būtų buvę apdovanoti amžinu gyvenimu.
    Ar žmogus buvo nepakaltinamas?
    Ne. Jie nebuvo kvaili vaikai, o suaugę ir protingi žmones. Dievas nebūtų galėjęs jų kaltinti, jeigu jų nebūtų perspėjęs apie šio įstatymo sulaužymo pasekmes – mirtį. Ir tai, jog Ieva paklausė gyvatės, o Adomas savo žmonos parodė vėlgi apie ką kalbėjome – ką jie pasirenka savo valdovu, ko jie nori klausyti.
    Ar Dievo kūrinys veikė ne taip kaip Dievas norėjo?
    Tiesa sakant taip. Tačiau dėl to kaltas ne Dievas. Kadangi pirmieji žmonės visiškai nebuvo linkę į nepaklusnumą ir apskritai nebuvo linkę klysti. Bet jie nebuvo ir robotai. Jie patys priėmė sprendimus. Sprendimą valgyti vaisių priėmė patys, todėl kalti yra patys. Dievas nepakaltinamas. Gal tada imkime kaltinti Dievą už tai, kad jis sukūrė traukos dėsnį? Visi suprantame, jie būtini ir gyvenimo be jų neįsivaizduojame. Bet gi dėl šio dėsnio miršta žmonės. Taigi kaltas ne tas kas sukūrė įstatymą, bet tas kas jį laužo.
    Ar Dievas nežinojo, jog žmonės nusidės?
    Čia įdomus klausimas. Dievas yra meilė, — taigi ne jo būdas numatyti ir be gailesčio nulemti tokį maištą su visais liūdnais padariniais, Tačiau jau minėjom labai svarbų dalyką, jog kiekvienas turime laisvą valią – tai reiškia, jog net Dievas nesinaudoja savo gebėjimu numatyti ateiti taip kad šią dovaną pažeistų. Panašiai žmogus turintis gražų balsą, ne visada dainuoja. Taip ir Dievas savo ypatybes kontroliuoja. Jis gi sunaikino Sodomą ir Gomorą, nors galios jis turi tikrai daugiau. Panašiai gebėjimą matyti kas bus ateityje jis reguliuoja ir į asmens sprendimus, kurie dar nepadaryti, nežiūri.
    Ir ši bausmė nėra žiauri ar neteisėta, kadangi tai nebuvo nežinojimas, o sąmoningas Kūrėjo, kuris davė žmonėms viską – gyvybę, ateitį, prasmingą darbą, nuostabias sąlygas, neklausimas.
    Pradžios 3:22 “Tuomet VIEŠPATS Dievas tarė: „Tik pažiūrėk! Žmogus tapo kaip vienas iš mūsų, žinantis gera ir pikta. Kad tik jis kartais netiestų savo rankos, nepasiimtų ir nuo gyvybės medžio, valgytų ir gyventų amžinai!..”
    Jie “žinojo gera ir piktą” tai reikšia, jog “kaip vienas iš mūsų” arba kaip Dievas, galėjo spresti patys, kas yra gerai ir kas yra blogai t.y. buvo patys sau “dievai”. Tačiau reikia atminti, jog viena yra gyventi pagal Dievo nustatytas gerio ir blogio normas, o viskai kas kitą pačiam nusistatyti gerio ir blogio normas ir pagal jas gyventi, taip mes save statome aukščiau už Dievą. O gyvybės medis, tai amžinojo gyvenimo dovana, kurią Dievas teikia tik jį mylintiems tarnams, todėl jis ir švarė nusikaltelius iš Edeno sodo ir neprileido prie šio gyvybės medžio.
    Viską apibendrindamas galiu sakyti, jog visa tai buvo maralinio pobudžio klausimas, todėl vaisiaus suvalgymas, nors atrodo menkniekis, iš tiesų buvo prasmingas ir didžiareikšmis dalykas – paklusnumo ir meilės Kūrėjui parodymas arba neparodymas.

    AtsakytiPanaikinti
  2. The Jerusalem Bible (1966) išnaša šia tema:
    “This knowledge is a privilege which God reserves to himself and which man, by sinning, is to lay hands on, 3:5, 22. Hence it does not mean omniscience, which fallen man does not possess; nor is it moral discrimination, for unfallen man already had it and God could not refuse it to a rational being. It is the power of deciding for himself what is good and what is evil and of acting accordingly, a claim to complete moral independence by which man refuses to recognise his status as a created being. The first sin was an attack on God’s sovereignty, a sin of pride.”

    AtsakytiPanaikinti
  3. "jog nori SĄMONINGAI nepaklusti savo Kūrėjui ir būti nepriklausomi nuo jo."
    "ką jie pasirenka savo valdovu, ko jie nori klausyti."
    "paklusnumo ir meilės Kūrėjui parodymas arba neparodymas."
    O tai yra gerai ar blogai? Vėl grįžtame prie to, kad žmonės to NEGALĖJO žinoti.
    Turėjo laisvą valią, bet neturėjo teisės pasirinkti neteisingai. Už blogą pasirinkimą - mirtis.
    Tai buvo tiesiog loterija. Dvi vienodos uždaros dėžės. Vienoje gyvenimas, kitoje mirtis. Turite laisvą valią rinktis. Rinkitės.

    AtsakytiPanaikinti